Japanissa!
Hei kaikki!
Nyt on tasan 11 paivaa lahdosta. Nain aluksi haluan sanoa "postausaikataulustani". Pyrin kirjoittelemaan postauksia ainakin kerran viikossa, koneen saatavuuden ollessa, silla host-perheeni on tarkka tietokoneen kaytosta ja kuten olette jo varmaan huomanneet kirjoitan tata japanilaisella koneella, joten luonnollisesti en saa kaytettya ä:tä ja ö:tä (ellen kopio joka kerta googlen ihmeellisesta maailmasta kyseiset kirjaimet, joten..). Mutta tassa nyt siis kuulumisia!
Lahto ja saapuminen Japaniin!
Lahto oli siis 18.3 klo 17.20, mutta lento oli noin tunnin myohassa teknisista ongelmista johtuen, joka suorastaan sai oloni varsin "rentoutuneeksi". Lento oli tuskaiset 9 tuntia, jonka aikana katsoin mm. japanilaisen leffan. Leffan puolessa valissa tuntui kuin olisin katsonut ikuisuuden (lopetin leffan viimeisilla kolmella minuuteilla... annoin periksi, viimeiset minuutit tuntuivat jo liian tuskaisille.).
Kun saavuimme naritan lentokentalle ja siiryimme hetken kuluttua kohti hotellia bussilla. Bussi matkalla ihastelimme mm. bambuja... Olimme kuin turistit konsanaan!.
Saavuttuamme hotellille, muita vaihtareita muista maaista oli jo saapunut. Saimme jotain syotavaa oikeaa ruokaa odotellessa, mutta itse en ollut hirvean halukas syomaan, silla yhdeksan tunnin lentomatka oli vaatinut "veronsa" ainakin minun osalta. Olimme suomalaisvaihtareiden kanssa hyvin vasyneita ja kun katselin muiden menoa mietin vain mista he saivat energiansa XD. olimme varmaan kaunis naky, koska nukuimme kaikki melkein tai olimme muuten kuolleen nakoisia...Sinin nukuessa poytaa vasten han paasi osaksi, jonkun japanilaisen kannykkaan ikuiseksi ajoiksi! Yksinkertaisesti: Sinista otettiin kuva kun han nukkui.
Kun saimme ruokaa ja vaadittavat puheet oli pidetty, uni veti jo kauheasti puoleensa ja paatimme menna nukkumaan, mutta suunnitelma meni monkaan silla jouduimme odottamaan viela yhteiskuvan ottamista... luckyyyy...
Aamulla hyvastelin muut Suomen vaihto-oppilaat, jotka menivat muihin orientaatio paikkoihin.
Itse olin Tokion orientaatio leirilla, joten lahdimme viimeisena ja matkamme kesti vaja kaksituntia. jei!
Tokion orientaatio

Orientaation paatos "juhlassa" oli mm. ohjelmana Talent Show, johon me suomalaiset emme osallistuneet... Meilla ei ole tarpeeksi "Talenttia".
Talentissa, joku maa (hyva mina! taas pisteet muistamisesta.) tanssi Margaretta(?) tanssin, jota muiden vaihtareiden kanssa muistelimme tanssineen viimeksi joskus 5. luokalla. Yleisokin piti tanssia loppupuolella ja me suomalaiset olimme varmaan kaunis naky silla emme muistaneet niita yksinkertaisia tanssiliikeita mita tanssi sisalsi... Olimme kuin paatomat kanat.
Paripaivan jalkeen hyvastelin loput suomalaiset vaihtarit, jotka jaivat Tokion alueelle ja suuntasin itseni Hokkaido ryhmaan, joka jakauntui myohemmin viela Sapporo ryhmaksi.
Matkasimme ensin lentokentalle, josta Sapporo ryhman kanssa hyppasimme koneseen ja lensimme noin kaksituntia Sapporon lahelle olevalle lentokentalle.
Saavuttuamme lentokentalle ongelma jo esintyi meidan vaihtareiden keskuudessa. Amerikkalaisella vaihto-oppilaan matkalaukkua ei tullutkaan matkalaukkujamme hakiessa. Siita syntyi pieni hamminki. Lopulta asia ratkesi jotenkin ja otimme nopeasti kuvan Sapporon vaihto-oppilaista ja hyvastelin Thaimaalaisen vaihto-oppilaan, jolle puhuin eniten koko pienen matkamme aikana ja sitten lahdin host-perheeni kanssa kohti uutta kotiani! ('o')
Kotiutumista
| Me "Tokion lapset"... |
Ajoimme host perheeni hienolla autolla jossa oli tv!! jei kohti uutta kotiani. Kavimme matkalla ostamassa hamparit. Iso-siskoni puhui minulle englanttia valilla matkan aikana ja muuten kuuntelin jannittyneena muiden keskustelua ja katsoin lumisia maisemia. Kun saavuimme kotiin soimme hampurilaisemme ja samalla kavimme joitain kaytannon asioita lapi.
Illalla menimme syomaan korealaista ruokaa ja valitettavasti en muista nimea, kiitos parhasta parhaimman nimi muistini!!! =.=
Seuraavana paivana menikin kaupungilla ollessa ja ostin Japanilaisen sanakirjan, joka on kyllakin englanniksi ja japaniksi, mutta enkohan parjaa!!!
Illalla tv:ta katsoessamme host mamani ihmetteli miksi ymmarran paremmin Japania kuin puhun. Vastasin siihen englanniksi syyni, jonka iso-siskoni kaansi japaniksi host mamalle.
Host mama oli aivan ihmeissaan ja sanoi etta "Sugoiii!" eli mahtavaa ja etta kohta Henrika voi jo puhua japania... o.o
hmm.. Saa nahda. Mutta toivottavasti nain on, silla haluaisin kunnolla puhua host perheeni kanssa!! No mutta olen vasta ollut kohta kaksiviikkoa Japanissa, joten minun taytyy olla maltikas, silla enhan heti voikkaan osata puhua japania...
Ymmarran siis japania aika hyvin ja yleensa ymmarran mita host mama minulle sanoo tai joku muu perheen jasen, mutta itse en oikein saa sanottua mitaan japaniksi viela, joten yleensa yritan selittaa jotenkin japaniksi tai kayttaen englantia...
Paivani menevat japanin opiskelussa, perheen kanssa oleilussa ja illalla katson yleensa yo-myohaan tv:ta host maman kanssa ja keskustelemme erinlaisista asioista.
| Huoneeni ikkunanakyma :P |
Tanaan:
Tanaan menin kaymaan koulussani. Olin hieman hermostunut kun kavimme asioita lapi rehtorin, luokanohjaajani, jonkun opettajan, LP:n kanssa ja parin muun koulun henkilokunnan kanssa asioita lapi. Pelkasin mokavani tai tekevani jotain vaarin, mutta host-siskoni mukaan se meni hyvin. JEIII! toivosti tama ei nyt ollut vain sita japanilaista kohteliaisuutta XDDD Lopuksi englannin-opettaja ja luokkanohjaajani nayttivat koulua minulle. Sitten lahdimme takaisin kotiin.
Koulupukua en saanutkaan koululta, vaikka niin luulimme, vaan haemme sen ennen koulun alkua jostain kaupasta, joten uutta "kamaa" nakojaan on tulossa... o.o
Koulu alkaa 8.4. jos muistan oikein ;P
Tuolloin joudun pitamaan kaikille opettajille puheen ja myos koko koululle... Tiesin taman tulevan, mutta silti en olle viela laheskaan henkisesti valmistunut tahan koitokseen... O.O
Tallaista siis nain tiivistettyna kerrottuna. Anteeksi, jos teksin lukeminen on paanvaivaa, kun ä:n ja ö :n pisteet puuttuvat. yritan saada selville, jos saisin jotenkin ä ja ö:n pisteet nakyviin.
Viela tahan lopuksi:
Suomen sanoja kun en kayta nyt kauheasti menee valilla hetki miettia mm. harvemmin kaytettyja sanoja... Esimerkiksi host mamani kysyi minulta eri ruokia suomeksi ja kun han kysyi mika chiken on suomeksi oli silleen, etta mika muuten se on! Host mama sai siita kivat naurut :D Meni hetki aikaa miettia mika chicken oli, mutta lopulta sain sen paahani: Kana.
- Henrika ♪(´ε` )
"yritan saada selville, jos saisin jotenkin ä ja ö:n pisteet nakyviin."
VastaaPoistaEsim en-wikin artikkelista (http://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_alphabet) voi ottaa nuo kirjaimet copy-pastella, mutta voi olla hieman raskasta kopioida joka kerta samat merkit uusiksi... mutta koita kestää! ^_^
Jep, kiitosta! En viela ole keksinyt muuta ratkaisua tahan ongelmaani ja tosiaan kopioiminen yksitellen tulisi olemaan raskasta hommaa... Mutta fighting!!! (*o*)/
PoistaOTTIKO JOKU SINISTÄ KUVAN HAHA made my day :DD Oi meilläkin on sielunsisaruutta, ymmärrän melko hyvin mitä mulle sanotaan mutta en saa mitään omasta suustani ulos.. Ja mun perhe eikä LP puhu englantia joten aika yksipuolista nää keskustelut :D Hei munkin pitää pitää puhe, koulussa ja AFSn tilaisuudessa ja oon ihan pulassa sen kanssa.. en osaa
VastaaPoistaHaha otti otti! XD Jep ehka pikkuisen meiltakin tata sielunsisaruutta loytyy, vaikkakin ei ylla teidan (sinin ja sinun) mestarillisiin "saavutuksiinne!" \(*O*)/ Stressaan sita puhetta, koska en tieda mita sanoisin muuta kuin oman nimeni ja mista tulen suunnilleen... Mutta tehkaamme parhaamme! (*u*)/
Poista