23.12.2014

Huomenna on kuulema joulu!? Σ( ° △ °|||)︴


HELLOOLOLOLOOO!

joululoma alkoi
viimeviikon perjantaina ja nyt olen sitten laiskotellut ihan kunnolla paripäivää!  No kyllä minä tänään myös joulu siivousta huoneessani tein ja nyt loikoilen pikku Rinon kanssa sängylläni kun samalla kirjoittelen tätä postausta puhelimellani ja muiden perheen jäsenteni viipeltäessä jossakin ╮(╯3╰)╭



Tosiian joulukuu on mennyt ihan ohi silmän räpäyksessä ja huomennahan se joulu on jo... 
Tai niinhän se on, mutta koska täällä japanissa joululla ei ole samaa merkitystä kuin suomessa, niin eipä sitä tulee vietettyäkään kuin suomessa.  Tarkoitan,  että joulukoristelua ei ole,  nou ihanaa joulu foodia tai muuta hilpeää joulumusikkia (jonka puuttumisesta olen jotenkin iloinen). Japanissa Joulu on enemmänkin perheiden joilla on vielä pieniä lapsia juhla ja japanissa joululla on pareille suuri merkitys,  sillä jouluna on paras aika vuodesta kosia ja näin mennä kihloihinkin... Eli joulu on japanissa pääosin parien juhla päivä (ainakin siltä vaikuttaa) Muuten joulua vietetään Japanissa ehkä menemällä johonkin ravintolaan syömään hyvää ruokaa ja pienien lahjojen annolla ja kakkua syömällä.  Mutta esim minun tapauksessa...  Kävimme jo viettämässä joulua viime sunnuntaina,  sillä host vanhempani ovat töissä joulupäivänä,  joten kävimme syömässä ravintolassa jo sunnuntaina ja sain minä pari joululahjaakin (hihihiii )
Joten mitä sitten huomenna teen...  Ei ole hajuakaan xD Ehkä  keksin jotain sen lisäksi että Suomi perheeni haluaa puhua skypessä kanssani ja niin... 


minä with moniväriset hiukseni tänään kun heräsin uuteen aamuun!


Päivät ne kun hupenevat...

Tosiaan 47 päivää paluseen ja viimesistä päivistä ei ole minulla tietoakaan vielä, mitä silloin tulee tapahtumaa tai millon me lähdemme täältä sapporosta pois, sillä Me hokkaidolaiset lähdemme 2-3 päivää aiemmin Tokioon kun muut vaihtarit (ja olemme 2-3 päivää ehkä uudessa host perheessä...)
Kuitenkin 8. Päivä helmikuuta on ainakin varma, että lennämme tokiosta suomeen ja mikä sinänsä on hauskaa, niin kellollisesti lentomme näyttää kuluvan vaan 3 tuntia, sillä kun lennämme ajassa "taaksepäin" niin 10 tunnin lentomme supistuu kelloa vaan katsoessa 3 tuntiin!!! (pieniä hassuja iloja)
...
Mutta mikä on kutkuttanut hieman mieltäni viimeisien päivien epävarmuudesta on se, että my syntympäiväni on 5.2, joten vaikka en hirveästi omasta syntymäpäivästä välitä (tarkoitan miten sen vietän ja missä) niin, en haluaisi kuitenkaan heti ykkösenä matkata lentokoneessa sinä päivänä kohti Tokiota ja tutustua uuteen todennäköiseen host "byebye" perheeseen (joka on sinänsä jo karua, koska viimeisinä päivinä täytyy sitten heidän kanssaan rupatella ja ehkä tehdä jotakin kun mielummin olisi hokkaidolla ollut niin kuan kun pystyy tai asustella muiden vaihtareiden kanssa hostellissa ja kierellä heidän kaa Tokiota...)
Sillä uuteen host perheeseen meno on sitten oma pikku prosessinsa mm. sitä, että he ovat utelioita sinusta ja kyselevät kaiken laista ja sen ymmärtää, mutta viimeisien päivien vietto silleen ei sinänsä kuulosta oikein muksulta... Vaikka plussana tietenkin voisi ajatella, että saa uusia tuttavuuksia lisää, joita käyttää hyödyksi ehkä tulevaisuudessa!
Mutta jos sitten siinä tulisi kyseltyä ikää yms. Niin olisi aika akwardia sanoa: "Itse asiassa täytän tänään 19 vuotta!" ja siinä sitten nolona uuden host perheen reaktiota katsellessa ja vaivaa joka se tuottaisi ehkä meille kummallekin osapuolelle... sillä Japanilaiset. (*♡*)/ 

No Kuitenkin! Olen kyllä miettinyt, että jos he laittaisivat minut toisen suomi vaihtarin host perheeseen, sitten olisi muksua (mutta näin ei varmasti tule käymään, koska minä, always alone kirouksen omistajana (viitaten siis siihen, että jouduin hokkaidollekin ainoana suomi vaihtarina)...
sellainen onni on mahdotonta minulle tapahtuvaksi... (TOT)/ 

Sitten epätietoisuutra viimeisistä päivistä on myös tullut siitä, että millos minä lopetan sen koulun? SE asia kun on vielä pimennossa ja sen lisäksi pitääkö minun pitää jonkilainen puhe koulun edessä, sillä siitäkään en ole kuullut mitään... Ja toivoisin, että kun joululoma loppuu, etten saisi yllätyksenä 10 minuutin varoitusajalla pitää 2-3 minuutin puhe. 
Itselleni tämä olisi mahdotonta sillä huono päisenä en osaa yllättävän puheen pidossa keksiä järkevää kokonaisuutta japaniksi (sillä pää lyö vaan tyhjää sellaisissa tilanteissa) eikä myöskään oikein suomeksikaan xD
Joten täytyneen varmaan varalta kirjoittaa jokunen puhe valmiiksi paperille ennen koulun alkua... o.o Just in case...



LYHYESTI MUUTA VIIMEVIIKOLTA JA MIETEITÄ

Kävin viimelauantaina Taimaan-, Italian- ja USA:n vaihtareiden kanssa Yliopistossa opiskelioiden haastattelussa ja paikkana toimi tietenkin star bucks!

On tässä jonkun aikaa ollut mielessä kirjoittaa blogiteksti ihan muista vaihtareista ja muutenkin mitä kaikkea voi sattua muiden vaihtareiden kanssa... mm. Konfliktejakin löytyy mm. Kulttuuri erilaisuuksien takia (jep ei se aina se japsu kulttuuri tuota ongelmia joilekkin vaihtareille tai meille vaihtareille keskenään, vaan jo siinä kun euroopan kulttuurit ja vaikka Latinalaisen amerikan kulttuurit törmäävät toisiinsa...). Taidan siis sellaisen kirjoituksen kirjoittaa tässä ja julkaista kaksi postaustani (edo-kylä matkastani (Samurai aikainen kylä siis) ja luokkaretkestä, jotka ovat lojuneet luonnoksena odottamassa viimeistelyään koneen kanssa (jonka käyttö on niin rajallista minulla... nisk! ).

Sitten vielä intoa olisi kirjoittaa tässä joululomalla ihan kunnon syvällisen postauksen mm. Ns. "Japanin näkymättömästä paineesta" mitä yhteiskunta luo japanilaisille ja japanissa asuville pienestä pitäen ja kuinka sen vaikutukset näkyvät tai ovat näkyneet minun silmissäni... Eli syvällistä tekstiä on siis myös tulossa! Ja muita kulttuurillisia mukavuuksia!

Eipä tässä muuta tältä kertaa ja toivotan kaikille lukijoilleni ja erityisesti kummeille ja sukulaisilleni oikein hyvää Joulua ja Hyvää alkavaa uutta-vuotta!! (*0*)/


Bye bye!

Henrika (*^*)/ 




26.11.2014

Kesälomapostaus (vihdoinkin) (*♡*)/



Heipä hei kaikki!
Tässä jo kaukaisen kesäloma matkan aikana (viime isossa postauksessa mainitut)otetut kuvat, joita tuli otettua aikapaljon... (mutta mm. monissa on host perheeni jäseniä,niin että heidän naamansa näkyy kunnolla niin en voi laittaa niitä blogiini, sillä olen varma, että he eivät varmasti pitäisi ajatuksesta että heidän naamansa lojuu internetin syöväreissä... En minä ainakaan pitäisi ilman lupaani tietenkään (**)/ who knows....
Mutta mm. Siis kävimme taide museossa jossa siis oli sellaisia 3D maalauksia tai mitä niitä nyt kutsuttiinkaan: (*♡*)/

Matkan varella oleva pikku paikka ja ruokaaa kuviaaa







Pikku ravintola oli kauhean jyrkien ja korkeiden portaiden päässä! Mitenkän vauvanrattailla onnistuisi...

Spagetti merilevän ja jonkun limaisen meren elävän kera! Oli kyllä hyvää kunhan ei miettinyt liikaa mitä olin syömässä xD



Suklaa kakku kahdessa hassussa kuva kulmassa!









Taidemuseo LA GHIRLANDA









Uma-chan (Uma=hevonen ja chan söpö nimen pääte ) ja pullukka 2



Host veljessani on mallin ainesta!



"Kukka Farmi"


Sitten menimme kukka farmille, joka oli täynnä kauniita erinvärisiä kukkasia. 



Farmin nimi oli Tomita! Noin kahden tunnin päästä sapporonsta Nakafunano nimisessä kylässä(?)

lafenteli plus joku maku (unohdin) pehmis

Laventeli pehmis!





Kiinalaisia oli ihan kauheasti paikalla ja kun olin lähdossä viemään roskia roskiin host äitini käski veljeni mennä mukaan, sillä "söpö" tyttönen yksin kiinalaisten seurassa on HYVINKIN VAARALLISTA XD "Ei hätää hallitsen kung fuun! " "mutta kulta... Heillä on se Panda!" hahahah henrikan tyhmäläppä osa 354



Eli näin lyhyenä postauksena ja myöhäisenä ajankohtana (onhan jo talvi ovella) kesälomani viimeisestä päivastä host perheeni kanssa!




Nähdään taas!
Henrika
(°□°)♪


ps....




Kuva otettu paluumatkalla
autosta käsin!oli kylla ihan mahtavan näköinen! harmi vaan etten saannut parepaa kuvaa... :/













 

23.11.2014

"Kutkuttava kysymys"





Lesser- Panda
23.11 Hupaisa sattumus


   Olimme host perheeni kanssa "äkkilähdöllä " lähteneet sunnuntaisena aamupäivänä kohti Asahiyama nimistä eläintarhaa.  Eläintarha visitin jälkeen suuntasimme hieman haukkaamaan välipalaa ja sen jälkeem hieman ostamaan talvikamppeita mm. takkia ja sen semmoista. 


Kakaa sen kaunista väriä!! (♡o♡) Oli kyllä niin nopea, että kuva vähän ehti heilahtaa :P
Siellä pikku pingiivit uivat..Harmi vain että parempaa kuvaa en saannut otettua (o.q)








"Miksi olet niin musta mister aligaattori?"


"Välipala" Banani-suklaa pannukakku!!! ♡♡♡



Palatessa kotia kohti, host-isäni tartui halpaan 500 yenin autopesu tarjoukseen, joka on euroissa noin vähän päälle 4 euroa. Siinä sitten omaa vuoroa  odotelessa varmistimme, että auton ikkunat on kiinni ja host-isä avasi kattoikkunan luukun, että näkisimme autopesun "ihmettä " pesun aikana. No sitten vuoromme tuli ja ajoimme pesupaikalle ja odotimme autopesun alkua.  
Pian pesu alkoi ja odotimme jo "innolla" pesun päätöstä ja sen tuottamaa kauniin puhdasta jälkeä.  Halpa pesu ja kaikki kunnossa, mikä voisi mennä pieleen?  No pian host-äitini "karjaisu" kuului. Käänsimme katseemme ja katsoimme hetken host-äitiä ja vettä, jota tippui kauheasti ikkuna katon kulmasta suoraan host -äitini syliin (Luojan kiitos,  että autonpenkki säästyi... Host isäni varmasti tuumasi ).  Sitten hetken hiljaisuuden jälkeen kaikki tajusivat alkaa auttamaan host-äitiä painamaan kaikkea rätiksi kelpaavaa ikkunaan vasten tukkeeksi. Itse yritin pidättää naurua, kun vettä vaan tuli ja kasteli host äitiäni. (Se oli liian hupaisaa katseltavaa... en voinnut sille mitään. I am sorry host mamani o.o)
Pesun loputtua yritin pidättää naurua ja kysellä olihan host mama kunnossa japanilaiseen tapaan.



Kuva kuvaa tyhjää ilmettäni, kun outo kysymys
välähtää päässäni. 

Vielä asia minua naurattaessa mieleeni yhtäkkiä nousi hyvinkin kutkuttava kysymys.
Kampailin itseni kanssa viitinkö kysyä tyhmää kysymystäni host-mamalta, joka oli litimärkänä pienestä hassusta onnettomuudesta. Saavuimme kotiin ja host-äitini lähti vaihtamaan vaateet  nopeasti, sillä olimme menossa ulos syömään  hieman myöhään venyneen aikataulun takia. Sillä aikaa kun host-äitini vaihtoi  sisällä vaateita ja me loput odotimme autossa, käännyin host-siskoni puoleen ja sanoin: "Olisin halunnut kysyä tätä mamalta, mutta..." Aloitin ja hetken tauon pidettyäni sanoin kysymykseni: "vesi, joka tippui ikkunasta maman päälle... Oliko se kylmää vai kuumaa vettä?"




Hei kaikki!  
Pitkästä aikaa eikö? ! Tietokoneen ei omistajana ( jo melkein vuoden) tekee blogitekstien kirjoittamisesta hieman hankalaa, mutta olen näin päättänyt tehdä vielä viimeiset kuukaudet japanissa olossani parhaani blogitekstien kirjoituksessa ainakin kännykälläni! Joka voi tuoda aika paljon kirjoitusvirheitä tekstissä sillä, you know... kännykät,  nuo nopean kirjoituksen karuudet... ) 
Kännykällä kirjoitaessa myös kuvat ja tekstit voivat pompia missä sattuu blogisivullani, mutta antakaa armoa tässä asiassa (*♡*)/

Tässä vähä aika sitten hoksasin,  että miksen kirjoittaisi välillä tälläisiä pieniä tapahtumia mitä on sattunut minulle Japanissa kännykän avulla! Pienet tekstit on helppo kirjoittaa heti päivän pääteeksi,  kun ei se kauheasti aikaa vie... Näin te arvoisat lukijani saisitte pientä luettavaa isompaa postausta odotellessa! (*0*)/

Vielä hieman lisätäkseni, juuri äsken kertomani tapahtuma kävi tänään (23.11) ja tosiaan itselläni nousi tuo hassu kysymys päähän, vaikka kysymys sinänsä ei ollut tärkeä, mutta halusin sen oudon syystä tietää. No host siskoni sai siitä sitten lopulta naurut kun kysyin asiaa ja vastaukseksi sain että, vesi oli todennäköisesti kylmää... No sain ainakin vastauksen kutkuttavaan kysymykseeni! (/*0*)/
Ja nyt tekin :D

Seuraavan ison postauksen (lupamani kesälomakuvat yms...) teen seuraavaksi viikonlopuksi, joten siis,
seuraavaan kertaan!

またねぇ~
Henrika (*0*)/

22.11 otettu kuva Costa-rican vaihtarin kotona! Kuvassa myös toisen vaihtarin host-pikkuveli!!
Ajattelin laittaa vähän kuvaa miltä näytän tällä hetkellä täällä Japanin puolella ja tämä oli ainoa kuva jossa ilmeeni ei ollut yksinkertaisesti outo ilmeilykuva joten.... (*♡*)/




10.9.2014

Päivä, joka leimasi minut "tyhmäksi" \(°□°)/



こんにちは!Helloooo! (*0*)/
Olen tässä jo jonkun aikaa ajatellut kirjoittaa yhden päivän sattumukseni mikä tapahtui tässä jo jonkin aikaa sitten. Kirjoitin postauksen kännykällä joten en tiedä, miten kuvat (taitaa olla vain yksi valitettavasti) ja teksti on asettunut blogissa, mutta toivosti se on ainakin luettavaa! (*♡*)/
Joten sitä suurempia puheita menkäämme suoraan asian.



Päivä joka leimasi minut vihdoinkin "tyhmäksi" o.o



Kaikki alkoi siitä kun kauniina aamuna heräsin hieman myöhemmin kouluun kuin yleisesti. Syy minulla oli kuitenkin tähän, sillä oli näin Suomeksi sanottuna TET-päivä koulussa kakkosvuosikurssilaisilla, joten tyytyväisenä puin normaali vaateet ylleni ja lähdin klo 9 koulun eteen, jossa olin sopinut vierusluokkalaisen tytön kanssa tapaavani ja siitä yhdessä sitten määränpaikkaamme, joka oli parturikampaamo koulun lähellä.

Lähdin 8.32 linkkiin (bussiin) ja saavuin klo 8.50 noin koulun bussi pysäkille. koska aikaa vielä oli päätin käydä ostamassa aamupalani läheisestä kaupasta, jota en ollut ehtinyt syödä. Tapasin ennen kauppaan astumista vierusluokkalaisen tytön ja moikkasin tätä. Syötyäni leipäni nopeasti, kiirehdin koulun porttien eteen odottamaan. Kello oli tasan 5 yli 9 ja pieni huoli siitä, että olinko sittenkin ymmärtänyt väärin tapaamispaikamme npusi mieleeni. Odotellessani huomasin 2.vuosikursilaisen tytön kävelevän kouluun koulupuku päällä minua katsoen, mutta tässä vaiheesaa hoksotimet eivät vieläkään hoksanneet, että jotakin oli pielessä.
Kellon lyödessä jo 15 yli 9 huoleni siitä, että en sittenkään ollut ymmärtänyt tapaamispaikka, vaan olin väärässä paikassa alkoi hieman ahdistamaan minua. Siinä samassa yksi koulumme opettajista käveli ulos koulun porteista ja katsoi minua ja tervehti ja meni polttamaan tupakkansa rauhassa. Palattuaan hän kysyi minulta mitä tein koulun edessä. Selitin, että tänään oli kakkosvuosilaisilla "TET"päivä, joten olin odottamassa ystävääni koulun edessä. Opettaja katsoi hetken minua ja naurahti pienesti. "TET päivähän on keskiviikkona". Hän mainitsi. "Niin" vastasin myötäilevästi. "Ja tänään on tiistai opettaja lisäsi. Tuijotin hetken hiljaa opettajaa. Ja sitten sain kaikken loksahtamaan paikalleen pääni sisällä. Samassa ymmärsin tyhmyyteni ja vihjeet, joista olisin voinut päätellä olevan ei keskiviikko päivä. Esimerkiksi sen miksi olin nähnyt kaksivuosikurssilaista koulupuvut päällä ja menossa kouluun. Olin yhden päivän mestarillisesti edellä. Opettajan nauraessa ja minun "panikoidessa" japaniksi ja tietenkin nauraen omalle tyhmyydelleni, opettaja käski tulla minun kanssani kouluun ja puhumaa  asiasta luokan ohjaalleni, Hanada-senseille (sensei=opettaja)

Matkalla pyytelin japanilaiseen tapaan anteeksi opettajalta, koska olin tuottanut hänelle ongelmia (japanilainen tavat xD), mutta opettaja vain nauroi ja sanoi että ei se haittaa, äläkä välitä, että sellaista sattuu. (Mutta olen varma jos olisin ollut tavallinen japanilainen oppilas olisin varmasti saanut kauhean puhuttelun, koska japanilaiset ovat hyvin tarkkoja päivistä ja ajoista) Saavuttuamme opettajan huoneeseen. Opettaja huusi Hanada-senseitä nauraen meidän kävellessä häntä kohti. Hanada sensei nähdessä minut, hänen ilmeensä ei värähtänytkään vaan hän kysyi toiselta opettajalta tilannetta. Toinen opettaja selitti edelleen nauraen, että oli löytänyt minut koulun edestä ja että olin päivän edellä aikataulussa... Mutta toisen opettajan nauraessa Hanada-sensein ilme ei värähtänytkään, vaan hän selitti minulle, että oli luulut minulla olevan pääkipeä ja oli hieman huolissaan kun ei ollut saanut aamulla puhelua asiasta. Tässä vaiheessa toinen opettaja poistui ja juttellimme Hanada-sensein kaa, mitä me nyt teemme tälle asialle/kömmähdykselle. Ja koska asun lähellä koulua päätimme, että käyn vaihtamassa koulupuvun ja tulevani takaisin kouluun. Pyytelin jälleen anteeksi aiheuttamaani vaivaa ja lähdin vaihtamaan koulupukua kotiini.

Saavuttuani kouluun toisen kerran, päätin mennä ilmoittamaan opettajalleni, että olin saapunut takaisin kouluun ja samalla hakemaan lapua, jolla pääsisin kesken tuntia luokkaan sisään, sillä tuntia oli vielä puolituntia jäljellä, enkä viittinyt odottaa puolituntia vain siksi, että se loppuisi. Matkalla opettajan huoneeseen tapasin naispuolisen pulukkan kimeä äänisen liikunnan opettajani, joka kysyi ihmeissään miksi en ollut tunnilla. Selitin hänelle parhaani mukaan japaniksi syyni ja hän naurahti hieman asiaa. Sitten hän tokaisi. "no sittehän sinä tarvitset "syy" lapun ja hän lähti kanssani kohti opettajan huonetta, joka oli melkein tyhmä, sillä tunnit olivat menoillaan. Onneksi olin siis tavannut liikunnan opettajani, sillä en tiedä miten muuten olisin viittinyt kysyä ei tuntemaltani opettajalta lupa lappua. Pyytelin anteeksi taas aiheuttamaani vaivaa ja suuntasin kohti omaa luokkaani. Astuin sisään luokkaan, ojensin opettajalle lapun ja istahdin pulpetilleni. Hengähdin syvään, mutta hiljaisesti. Helpottuneena siitä, että olin vain missannut yksi ja puoli tuntia koulusta ja kukaan oppilaista ei tiennyt möhläyksestäni, sillä olin juuri sopivasti aina liikkunnut kun tunnit olivat menoillaan, joten tämän päivän osalta möhläys kohtaus olisi loppu ja voisin jatkaa normaalia koulupäivää. Loppu hyvin kaikki hyvin, näin minä ainakin luulin. (0.0)

Kolmas tunti alkoi ja sijaisena oli nuori miespuolinen liikunnan opettaja. Hän jakoi tehtävä laput, jotka piti tehdä ja näin me sitten kaikki olimme hiljaa keskittyneinä omiin tehtäviin ja minä puoli keskittyneenä japanin opiskeluun (puoliksi nukkuen) kunnes korviini kantautui oma nimeni.... Käänsin katseeni opettajaan ja pian korvani saivat kiinni sen, että hän puhui tämän aamuisesta jutusta. "...Niin henrikahan oli tänään päivän etuajassa plää plää..." Opettaja selitti ja puhui oppilaille ja käänsi päänsä minuun varmistakseen asian. Myöntäsin siihen myötävästi ja lisäsin lauseeseen olevani kyllä hieman nolona asiasta... Sen jälkeen oli hetken hiljaista. Luokkalaisteni naamat olivat varmaan ihmetystä täynnä, sillä sijaisopettaja yhtäkkiä sanoi: "Ai ettekö tienneet siitä, että henrika luuli tänään olevan tet päivä?!" muiden pujistellessa päätään opettaja kääntyi minua päin ja alkoi pyytelemään anteeksi kumartelen, olin hieman nolona, sillä opettaja kumarteli ja pyyteli anteeksi kauheana vahingossa lipsautettiaan asiaa, mutta sanoin että ei se mitään ja yritän saada ooettajan näin lopettamaan anteeksi pyytelyn ( Japanissa on törkeätä aiheuttaa toiselle nolon tilanteen tai ns."kasvojen menetyksen", joten siksi varmaan opettaja pyyteli niin kamalana anteeksi, koska oli laittanut minut ns. noloon tilanteeseen"
 "oi sori Henrika..." opettaja lisäsi vielä lopuksi. "minäkun ajattelin, että se oli aika söpöä niin oli pakko mainita ja kysäistä varmistusta asiaan.. Hän selitti. 
Loppu tunnin hymyilin sitten, karulla virneellä itselleni tyhmyyttäni, josta oltiin tehty japanilaiseen tapaan söpö asia. Tunsin oikein tyhmäsöpön leiman iskeytyvän otsallani. -.-

Tunnin jälkeen meillä oli liikkaa ja pari luokkalaista tyttöä kysyivät vielä asiasta liikka tunnille nenon yhteydessä ja selitin taas uudestaan kuinka olin tänään luullut olevan keskiviikko ja näin.
Vihdoinkin ajattelin tämän asian jäävän siihen, mutta olin jälleen väärässä.
Liikka tunnilla nimen huutoa ennen vanhempi miespuolinen liikka opettaja sanoi minulle nauraen:
"Henrika tänään ei ole keskiviikko" ja näin sitten vierusluokkalaiset tytöt kuulivat myös minun kauniista aamuisesta kömmellyksestä .

Liikunnan opettajat. Sana kiertää näköjään heidän keskuudessa hyvinkin nopeasti -.-

No se asia sitten loppui siihen, mutta se päivä ei ollut selvästikään minun päiväni, sillä kohelsin ja tein kaikkea pikku tyhmä virheitä...Mm.  Pelatessamme. lento-palloa, en saanut alotusta aikaiseksi ikinä vaan pallo lensi minne sattui (sitä se teettää kun ei ole pelannut noin 3 vuoteen lentopalloa.).
 Vastakkaisen joukkoeen aloitus pallo lensi suoraan päähäni kuin jossain funnissa japsu sarjassa konsanaan. 
Käteni olivat täynnä verenpurkamua ja mustelmia jälkeen liikka tunnin. 
Kolautin pääni nukahteassa tunnilla pulpettiin. Kotonakin kolauttelin kipeätä polveani oviin ja kulmiin (joka ei ole edes tietyllä tapaa mahdollista mielestäni.)
 Isoveljeni nauroi mustelmilleni, joka lentopallo oli aiheuttanut ja sanoi sen olevan epälahjakuuden merkki. Host-mamani nauroi sen päivän tyhmyydelleni (hyvässä mielessä) Ja Illalla ennen nukkumaan menoa yöperhonen pääsi ikkunasta sisään ja sain sen lähetettyä ikuisen rauhaan kauhealla ryminällä. Ja juuri nukahtamaisillani isoveljeni aivastaa huonessaan hirveällä isolla äänellä ja säpsähdän hereille ja saamatta enään sen jälkeen unesta kiinni.
Ja seuraavana päivänä lähdin uudestaan aamu seikkailuihini toivoen vihdoinkin olevani oikeassa päivässä.

The end.

Eli tälläinen juttu tapahtui. Tämä oli ensimmäinen kerta kun minulle täällä japanissa on tapahtunut tälläinen iso moka, joka leimasi minut kouluni söpön tyhmäksi vaihtariksi opettajien keskuudessa. Sattumus ei vaivannut minua kauan, sillä välillä sellaista se on suomessa ja myös vaihto-oppilaana ja Host-mamani sanojen mukaan tapahtuma oli kai hyvä asia sitten, että sain opettajille tuota iloa tylsään arkeen :D

Seuraavassa postauksessa ajattelin kertoa enemmän tet-päivästä ja tarkoitus olisi kirjoittaa viimeisen kesäloma päivän retkestä host perheeni kanssa, josta minulta löytyy kuviakin ihan mukavasti (*^*)/ seuraavaan kertaan siis! (*♡*)/


"Söpön" hämentävä kuva näin "loppukevennyksenä"


"Nähdää taas"
じゃまたね!

Henrika ♪(´ε` )/





5.8.2014

Hehehe... Hups!



Hei kaikki!

Taas täällä nöyränä kirjoittelen. Viime postaukseni lupaus kuoli jo ensi metreillä, jota pahoittelen heti tässä ensi kättelyssä. Kiireyteni lisäksi olen tässä jo ainakin kuukauden verran kampaillut japsu pöpöjen kanssa, tarkottaen sitä, että olen ollut puolisairaana pienessä lämmössä joka päivä, mutta koska en ole ollut kuitenkaan vuodesairas, menin kouluun ahkerasti jokapäivä siihen saakka kunnes "kesäloma" alkoi. Pari lääkärireissun jälkeen todettiin poskiontelontulehdus ja myöhemmällä lääkärikäynillä jonkinlainen ja japsuviirus... Tuli sitten syötyä melkein peräkkäin kaksi antibiottikuuria ja nyt olo on jo parempi. (*.*) 
Muuten olen ollut terveenä, paitsi kesäiset helteet saavat minut välillä tosi väsyneeksi/puolikuoleeksi. Jep ja minä kun ennen vaihtoon lähtöä iloitsin tulevista Hokkaidon viileistä kesistä ja nyt kärsinkin kuitenkin +30 asteen säistä. (jonka ansiosta kerran koulussa unisema kuumuudesta torkahdin tunnilla ja pamautin pääni pulpettiin... -.- niin... siitäpä sai luokka naurut (-.-)/

Elämäni täällä puolen maapalloa on normaalisoitunut niin hyvin, että laiskuus iskee välillä jo samalla tavalla kuin suomessakin... Koulussa on tylsää vaikkakin myös hauskaa ja koulusta tulessa tekee mieli vain nukkua ja tehdä tyhmiä turhia asioita. Tämä on hyvä sekä huono asia... Huonoa on siinä kun täytyisi opiskella japania ja muuta muksua järkevää, niin nukukin päiväunia tai esim. luen tai katson japanilaisia draamoja tv:stä... Joka ei välttämättä aina ole niin järkevää. (*0*)

Pikku hiljaa alkaa Japaninkieli sujumaan puheenkin osalta, vaikkakin kieliopillisesti välillä varmaan päin mäntyä sanajärjestyksen osalta, mutta edistys sekin kai xD. Kanjit eli kiinalaisperäiset merkit tuottavat päänvaivaa kun unohdan ne melkein heti seuravana päivänä siitä päivästä kun olen niitä opetellut ahkerasti...Huoh kanjit = kaljuuntumisen lähtökohta. Ja tosiaan joulukuussa olisi tarkoitus ottaa Japanin kielen tasokoe (taso 3), jossa kanjesa tarvisi sitten sen 600 kpl osata... (^0^*)/ Jeiiiiiii....

Suomen kielikin se kun minulla "paranee". Äidinkielen termistö tuottaa minulle kaksihaaraisia, kun en ymmärrä sanan merkitystä SUOMEKSI.(Kyllä, sitä kun yrittää opiskella japania kirjasta, mutta ei ymmärräkään suomea... huoh (-.-) Odotan sitten innolla vaihtovuoteni jälkeisiä äidinkielenkirjoituksia!). Suomenkielen lauseen järjestykset muistuttavat välillä hieman japaninkielen sanajärjestystä ja esimerkiksi yhdyssanat alkavat olemaan sitä luokkaa, että tykkään tunkea sitä väliä joka sanan väliin tai liittää sanoja keskenään miten tahdon (antakaa siis anteelsi kielioppivirheeni, jotka seikkailevat tekstissä m(-_-)m) Mutta hyvä kai näin? Suomenkieli antaa japsulle tilaa päässäni. Kuten host mamani sanoi: pian sinä alat näkemään vain japsunkielisiä unia! o.o Joka on kyllä aika hassua mutta totta. Nyt uneni ovat olleet hieman suomen, englannin ja japsun seka sortoa ja en oikeasti edes tiedä mitä kieltä unissani puhun... o.o Karua.
Englannista sen verran myös, että se on nyt romahtanut radikaalisesti kesä-heinä  kuukausien aikana. Yksinkertaiset lauseet eivät tunnu tulevan englanniksi, vaan japanilaiset sanat pyrkivät aina tulemaan suusta ulos... (lopulta tulos on vähän enkkua ja japanin sekasorto.) Ei se minua sinänsä haittaa, mutta muiden vaihtareiden kanssa puhuminen on näin hieman hankaloitunut... Mutta onneksi kaikki osavat jo japania sen verran, että japaniksikin voidaan jutella keskenäänkin asioita! \(^0^)/

Noniin mutta nyt sitten ihan järkevääkin tekstiä, eikä Henrikan tyhmää pölinää! (*♡*)/ (sitä se teettää kun välillä puhelias minäni en voi pölpöttää joka päivä sitä vain mitä mieleen tulee) Seuraavaksi hieman isommista tapahtumista!

"Art" tapahtuma.


Kävimme art clubin kanssa koulujen välisien kisojen yhteydessä huhtikuussa (siis kun Hokkaidon koulut kisasivat keskenaan urheilulajeissa) Sapporon taide keskuudessa... Sielä oli vaikka mitä tekemistä, mutta jokainen meistä valitsi yhen tekemisen mitä halusimme tehä mm. Savimuotoilusta, maalauksesta, vaateen painalluksesta... Itse en osannut päättää, joten senpaini (3. vuosilainen lukiossa) valitsi minut samaan kuin hän. Grafikkaan, josta minulla on hyvin läheiset tuttavuudet kuvis 8 kurssin tiimoilta (*_*)/ Pari kuvaa paikasta...

Art clubin Ykkos vuosilaisia..




Tässä on kuvia maalausprojektistani, joka oli koulufestifaaleissa näkyvillä (kylläkin hieman keskeneräisenä ja sitten nyt lähetettiin kesälomana johonkin näyttelyyn... o.o)




Sorry huonosta laadusta!

Unohin ottaa ihan ihan ihan valmiista maalauksesta kuvan, jossa lisänä oli varjostukset tytön kasvoilla ja käsissä... :)


Hanami ( Toukokuun alkupuolella)


Lukiessani läpi aiemman muinasen postaukseni huommasin, että en ole laittanut kuvia yhtään Hanamista!!!! Kyaaaaaa! (Näin japanilaiseen tyttömäiseen kiljumis tyyliin) (*^*)/
Ajoimme host perheen kanssa läheiseen kaupunkiin nimeltään Otaru, jossa sitten menimme isoon puistoon,jossa sitten erinlaisia kirsikankukkapuita löytyi!
Kuvat: koska kuvat kertovat enemmän kun tuhat sanaa.

Host sisko ja dad:han siina kavelevat







MIna sen ajan karuilla hiuksilla








Otarun kauppakadulla(?) Löysimme Chibili kaupan, jossa oli kaikkea chibi hahmojen tuotteita pyyhkeistä pehmoleluihin... Kävimme myös soittorasia kaupassa.

Soittorasia shop


Sushi soittorasioita.




 

Matsuri


Kesäfestifaaleihin lähdin käymään luokkalaiseni Kimika-chanin kanssa. (Chan = tyttömäinen loppupääte.)
Kameran unohtaneena, en saannut otettua kuvia, tai olisin saannut jos olisin muistanut ottaa kännykälläni. huhu hups... Näissä tilanteissa toivon aina, että silmäni voisivat ottaa kuvia... mutta tässä pari kuvaa vain temppelistä:

Hokkaidon suurin Shineri etusivu! (Ei tullut suomenkielista nimea mieleen XD)



Nosti  temppeli visitilläni vähänkuin ennustuksen mitä vuosi tuo minulle tulessaan ja elämässäni eka kertaa nostin kaikkista parhaimman onnenlappusen mitä voi saada o.o/ mikä tämä onni on!? (*♡*)/

Omikoshi festifaali 5.7


Afs tapahtumana suuntasin Omokoshi festifaaliin. Omokoshi festifaalissa kannetaan tuollaista isoa painavaa "juttua" ja huudetaan samalla tahtia kun sitä heilutetaan ylös ja alas samalla kun kävellään. (^□^) Olihan se vähän epämieluista kun tv-kamerat pörräsivät siinä ympärillä ja ikuistivat varmasti tohelluksiani kun astuin mm. edellä olevan vaihtarin jalkosille ahtauden vuoksi. Olihan se vähän hassua myös kun minä ja amerinkan vaihtari olimme lyhyemmästä päästä, niin meidän kantohommat näyttöivät vähän siltä, että muiden kantaessa mallikkaasti me roikuimme vain kiinni pitotelineessä. (•□•)/


Fightooo!


AFS vaihtarit: Suomi, Amerikka ja Costa rica!





Asken mainitsemani lyhyeitten ihmisten ongelmaa havainnollistava kuva.








Koulufestifaalit !


Tosiaan 12-13.7 oli koulullani koulufestifaali. Kiirettä piti luokan ja art clubin valmisteluissa.
Ensimmäisenä päivänä koulun oppilaat kiertelivät toistenssa kojuilla ja samanapäivänä oli jokaosen luokan esitykset kuten esimerkiksi näytelmiä tai tansseja. Oma luokkani tytöt tanssivat Arashin musikkiin Guts tanssin. (^♡^)/
Oma luokkani järjesti Hot dog ravintolan, jonka nimesimme opettajamme Hanada sensein mukaan Hanadonalduksi!


Luokkani tytot! 2

Luokka esityksia

Ystavaiseni Kaorin bandiesitys. Kaori on oikeassa reunassa ksahkokitaran kanssa!


slirps!
tulipa tassa tajuttua, etta omasta luokasta ei tullut otettua kuvaa... tyhma mina

Japsutyylia

Frozen\elokuvan teemoilta tehty luokka.



Art clubini jasenia.



















 Tosiaan kauheasti ei ole kuvia tai kerrottavaa koulufestifaalista... Koulufestifaalit hurahti niin nopeasti ohi, että minä hieman hitaampana ihmisenä (välillä) en tajunnut sitä ja jäi kuvia ja kaikkea ottamatta... No yritän olla skarpina seuravassa tapahtumassa (*♡*)/


Kesälomasta


Kesäloma alkoi minulla 21.7 ja loppuu jo ruhtinallisesti 16.8. Nisk!
Kesälomalla olen jo ehtinyt mm. käydä AFS:n kesäleirillä, joka ei kyllä aluksi innostanut oikeen 4. päivän pituudellaan ja hyvin aikaisilla aamuisilla herätyksillä. Mikä tuotti päänvaivaa oli se, että leiri oli enkkuleiri joka tarkoitti, etemme saaneet puhua japania yhtään. Kyllahän se meitä vaihtareita potutti kun emmw tienneet tästä mitään paitsi kun paikanpäällä vasta...

Sapporon ja Asahikawan vaihtarit!

Japanilainen Jarvi.


Vesimeloonin murskausta Japsutapaan!

Minunkin tuli kokeiltua melonin murskausta ja kyllahan minulla selvasti "lahjoja" on XD Kuvakin siita pn, mutta kenella sita en enaan muista :\
 

Leirin viimeisena iltana oli kokko ja ilotulituksia.






Draama esitys ryhmani! Voitimme toisensijan! Teemamme oli Treasure hunters.

Saksanvaihtari ja "klimbe" peli. Ensmmaisessa erassa voitin, mutta seuraava peli menikin seuraten toisten pelia kun itse en saannut edes kuin yhden sinisen nalleni pelilaudalle... Tuurini oli aivan "loistava"!


My Bestfriend

kauniilla ilmeella with ranskan vaihtari! ps. host aitini sanoi, etta naytan kuvassa aivan pikkusiskoltani... Sorri Soffini! (*O*)


aina silmuset kiinni ;X


  






Sitten vahan sekaisia kuvia matkani varrelta, mita loysin puhelimesta ja kamerasta!




Tv tower

Odoripark


Koulun ikkunasta otettu kuva!

Kotikatua.






Host siskoni kanssa pastaravintolassa!


Rino, joka nukkuu oveni edessa.. niin sopo!

Huoneeni ikkunasta kuva: taiva jalleen valokuvauskohteena


Lahikatua.


Keskustaa...

Sapporon keskustasta kuva.


Odori Parkia


pocky pocky pooocky!


Korealainen kasvomaski!

Japanin taivas on aina niin kaunis, joten napsin siita aina kuvia :P


Koiramme Rino!








Kauan odotettut koulupuku kuvat!! (*^*)/


Kesä:
kolme eri varivaihtoehtoa! Sininen, valkoinen ja pinkki. tassa kuvassa ei nayta oikein houkuttavalta, mutta paala on ihan kiva!

tai sitten vain "talvikoulupuku" ilman takkia.

Talvi:


itse tykkaan talvikoulupuvustamme, silla se on niin cooli! ( niin coolkawa!!)



Naamani ei ollut edustuskunnossa XD

Nyt kesäloman viela ollessa, yritän postata enemmän ja pitää lupaukseni! O.o Mutta koska Japsu elämä voi yllättää en lupaa mitään ^3^ hihihiiiii <3
Jos haluatte kuulla jostain tietyistä asioista enemmän esim. Ruuasta tai paikosta, niin kommentoikaa toki toiveittanne minulle!




じゃまたね!
Henrika ♪(´ε` )