HELLOOLOLOLOOO!
joululoma alkoi
viimeviikon perjantaina ja nyt olen sitten laiskotellut ihan kunnolla paripäivää! No kyllä minä tänään myös joulu siivousta huoneessani tein ja nyt loikoilen pikku Rinon kanssa sängylläni kun samalla kirjoittelen tätä postausta puhelimellani ja muiden perheen jäsenteni viipeltäessä jossakin ╮(╯3╰)╭
Tosiian joulukuu on mennyt ihan ohi silmän räpäyksessä ja huomennahan se joulu on jo...
Tai niinhän se on, mutta koska täällä japanissa joululla ei ole samaa merkitystä kuin suomessa, niin eipä sitä tulee vietettyäkään kuin suomessa. Tarkoitan, että joulukoristelua ei ole, nou ihanaa joulu foodia tai muuta hilpeää joulumusikkia (jonka puuttumisesta olen jotenkin iloinen). Japanissa Joulu on enemmänkin perheiden joilla on vielä pieniä lapsia juhla ja japanissa joululla on pareille suuri merkitys, sillä jouluna on paras aika vuodesta kosia ja näin mennä kihloihinkin... Eli joulu on japanissa pääosin parien juhla päivä (ainakin siltä vaikuttaa) Muuten joulua vietetään Japanissa ehkä menemällä johonkin ravintolaan syömään hyvää ruokaa ja pienien lahjojen annolla ja kakkua syömällä. Mutta esim minun tapauksessa... Kävimme jo viettämässä joulua viime sunnuntaina, sillä host vanhempani ovat töissä joulupäivänä, joten kävimme syömässä ravintolassa jo sunnuntaina ja sain minä pari joululahjaakin (hihihiii )
Joten mitä sitten huomenna teen... Ei ole hajuakaan xD Ehkä keksin jotain sen lisäksi että Suomi perheeni haluaa puhua skypessä kanssani ja niin...
![]() |
| minä with moniväriset hiukseni tänään kun heräsin uuteen aamuun! |
![]() |
| Päivät ne kun hupenevat... |
Tosiaan 47 päivää paluseen ja viimesistä päivistä ei ole minulla tietoakaan vielä, mitä silloin tulee tapahtumaa tai millon me lähdemme täältä sapporosta pois, sillä Me hokkaidolaiset lähdemme 2-3 päivää aiemmin Tokioon kun muut vaihtarit (ja olemme 2-3 päivää ehkä uudessa host perheessä...)
Kuitenkin 8. Päivä helmikuuta on ainakin varma, että lennämme tokiosta suomeen ja mikä sinänsä on hauskaa, niin kellollisesti lentomme näyttää kuluvan vaan 3 tuntia, sillä kun lennämme ajassa "taaksepäin" niin 10 tunnin lentomme supistuu kelloa vaan katsoessa 3 tuntiin!!! (pieniä hassuja iloja)
...
Mutta mikä on kutkuttanut hieman mieltäni viimeisien päivien epävarmuudesta on se, että my syntympäiväni on 5.2, joten vaikka en hirveästi omasta syntymäpäivästä välitä (tarkoitan miten sen vietän ja missä) niin, en haluaisi kuitenkaan heti ykkösenä matkata lentokoneessa sinä päivänä kohti Tokiota ja tutustua uuteen todennäköiseen host "byebye" perheeseen (joka on sinänsä jo karua, koska viimeisinä päivinä täytyy sitten heidän kanssaan rupatella ja ehkä tehdä jotakin kun mielummin olisi hokkaidolla ollut niin kuan kun pystyy tai asustella muiden vaihtareiden kanssa hostellissa ja kierellä heidän kaa Tokiota...)
Sillä uuteen host perheeseen meno on sitten oma pikku prosessinsa mm. sitä, että he ovat utelioita sinusta ja kyselevät kaiken laista ja sen ymmärtää, mutta viimeisien päivien vietto silleen ei sinänsä kuulosta oikein muksulta... Vaikka plussana tietenkin voisi ajatella, että saa uusia tuttavuuksia lisää, joita käyttää hyödyksi ehkä tulevaisuudessa!
Mutta jos sitten siinä tulisi kyseltyä ikää yms. Niin olisi aika akwardia sanoa: "Itse asiassa täytän tänään 19 vuotta!" ja siinä sitten nolona uuden host perheen reaktiota katsellessa ja vaivaa joka se tuottaisi ehkä meille kummallekin osapuolelle... sillä Japanilaiset. (*♡*)/
No Kuitenkin! Olen kyllä miettinyt, että jos he laittaisivat minut toisen suomi vaihtarin host perheeseen, sitten olisi muksua (mutta näin ei varmasti tule käymään, koska minä, always alone kirouksen omistajana (viitaten siis siihen, että jouduin hokkaidollekin ainoana suomi vaihtarina)...
sellainen onni on mahdotonta minulle tapahtuvaksi... (TOT)/
Sitten epätietoisuutra viimeisistä päivistä on myös tullut siitä, että millos minä lopetan sen koulun? SE asia kun on vielä pimennossa ja sen lisäksi pitääkö minun pitää jonkilainen puhe koulun edessä, sillä siitäkään en ole kuullut mitään... Ja toivoisin, että kun joululoma loppuu, etten saisi yllätyksenä 10 minuutin varoitusajalla pitää 2-3 minuutin puhe.
Itselleni tämä olisi mahdotonta sillä huono päisenä en osaa yllättävän puheen pidossa keksiä järkevää kokonaisuutta japaniksi (sillä pää lyö vaan tyhjää sellaisissa tilanteissa) eikä myöskään oikein suomeksikaan xD
Joten täytyneen varmaan varalta kirjoittaa jokunen puhe valmiiksi paperille ennen koulun alkua... o.o Just in case...
LYHYESTI MUUTA VIIMEVIIKOLTA JA MIETEITÄ
Kävin viimelauantaina Taimaan-, Italian- ja USA:n vaihtareiden kanssa Yliopistossa opiskelioiden haastattelussa ja paikkana toimi tietenkin star bucks!
On tässä jonkun aikaa ollut mielessä kirjoittaa blogiteksti ihan muista vaihtareista ja muutenkin mitä kaikkea voi sattua muiden vaihtareiden kanssa... mm. Konfliktejakin löytyy mm. Kulttuuri erilaisuuksien takia (jep ei se aina se japsu kulttuuri tuota ongelmia joilekkin vaihtareille tai meille vaihtareille keskenään, vaan jo siinä kun euroopan kulttuurit ja vaikka Latinalaisen amerikan kulttuurit törmäävät toisiinsa...). Taidan siis sellaisen kirjoituksen kirjoittaa tässä ja julkaista kaksi postaustani (edo-kylä matkastani (Samurai aikainen kylä siis) ja luokkaretkestä, jotka ovat lojuneet luonnoksena odottamassa viimeistelyään koneen kanssa (jonka käyttö on niin rajallista minulla... nisk! ).
Sitten vielä intoa olisi kirjoittaa tässä joululomalla ihan kunnon syvällisen postauksen mm. Ns. "Japanin näkymättömästä paineesta" mitä yhteiskunta luo japanilaisille ja japanissa asuville pienestä pitäen ja kuinka sen vaikutukset näkyvät tai ovat näkyneet minun silmissäni... Eli syvällistä tekstiä on siis myös tulossa! Ja muita kulttuurillisia mukavuuksia!
Eipä tässä muuta tältä kertaa ja toivotan kaikille lukijoilleni ja erityisesti kummeille ja sukulaisilleni oikein hyvää Joulua ja Hyvää alkavaa uutta-vuotta!! (*0*)/
Bye bye!
Henrika (*^*)/



Ei kommentteja:
Lähetä kommentti